Szanowni Państwo, jest nam niezmiernie miło poinformować, że Green Industry Foundation rozpoczęła realizację kolejnego projektu w obszarze transformacji zielonej we współpracy z międzynarodowymi Partnerami pod przewodnictwem Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii z Suchej Beskidzkiej! Poniżej kilka szczegółów dotyczących nowego przedsięwzięcia.
Zespół Green Industry Foundation
PROGRAM ERASMUS +
KA220-VET – Partnerstwa współpracy w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego
Tytuł projektu: Akademia zrównoważonego rozwoju – zarządzanie ESG
Czas trwania: 1.03.2022 – 1.03.2024
Lider projektu: Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii, Polska
Partnerzy:
- Fundacja „Green Industry Foundation”, Polska
- European Ecocycles Society – Węgry
- EDU SMART TRANING CENTRE LIMITED – Irlandia.
OPIS PROJEKTU
Transformacja gospodarcza wymaga od przedsiębiorców fundamentalnych zmian w systemach zarządzania biznesem, rezygnacji z dotychczasowych modeli na rzecz nowych zrównoważonych i zielonych biznesów. Wyniki badania świadomości klimatycznej świadczą o tym, że nawet duże koncerny notowane na giełdzie, obecne w światowych ratingach, mają problem z dostosowaniem się do nowych oczekiwań związanych ze zrównoważonym rozwojem i kwestiami klimatu, podczas gdy wymagania Taksonomii dotyczą właściwie wszystkich przedsiębiorców składających wniosek o kredyt lub negocjujących polisę ubezpieczeniową. Partnerzy realizując projekt chcą odpowiedzieć na potrzebę zmiany świadomości dotyczącej zrównoważonego zarządzania. W związku z powyższym istotne jest, aby przygotować kształcenie zawodowe oraz przedsiębiorstwa do wdrożenia nowego modelu zrównoważonego zarządzania, zdefiniować nowe, niezbędne kompetencje kadry menadżerskiej i zarządzającej i stworzyć możliwości do ich nabywania i podnoszenia.
Celem głównym projektu jest zwiększenie wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju w grupie kadry zarządzającej przedsiębiorstw w ramach kształcenia zawodowego.
Poprzez realizację projektu osiągnie się również:
– wdrożenie innowacyjnego Programu Szkoleń – Zrównoważony Rozwój – Zarządzanie ESG w sektor kształcenia zawodowego,
– zwiększenie wiedzy i kompetencji dot. zrównoważonego rozwoju w MMŚP,
– rozwój kształcenia zawodowego związanej ze zrównoważonym rozwojem,
– zwiększenie kadry specjalistów w zakresie zrównoważonego rozwoju,
– wpływ na realizację Europejskiego Zielonego Ładu i Nowej Taksonomii.
PROJEKT WYSTARTOWAŁ!
28.04.2022 r. odbyło się pierwsze międzynarodowe spotkanie Projektu „Akademia zrównoważonego rozwoju – zarządzanie ESG”. Wzięli w nim udział przedstawiciele wszystkich Partnerów:
Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii (WSTiE), polska fundacja „GREEN INDUSTRY FOUNDATION” (GIF), Európai Ökociklus Társaság (European Ecocycles Society) (ECS) z Węgier oraz EDU SMART TRANING CENTRE LIMITED (EDU) z Irlandii.
W imieniu Lidera Konsorcjum spotkanie otworzyła pani kanclerz Maria Grzechynka. Program obejmował prezentację działań projektowych, harmonogramu, zasad komunikacji i zarządzania projektem. Partnerzy jasno określili działania i terminy dot. pierwszego zadania w Projekcie. Powołano skład Rady Partnerstwa oraz Koordynatorów Partnerów. Przeprowadzone dyskusje obejmowały głównie obszar merytoryczny, tj. problematykę zrównoważonego rozwoju i zielonej transformacji w Europie. Sporo uwagi poświęcono promocji Projektu, w tym aktywności w social media oraz działaniom upowszechniającym projekt – tworzeniu sieci kontaktów personalnych, eksperckich oraz instytucjonalnych.
O projekcie będziemy informować na bieżąco.
Szanowni Państwo,
Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii z Suchej Beskidzkiej we współpracy z Fundacją Green Industry Foundation z Warszawy, EDU SMART Training Centre z Irlandii oraz European Ecocycles Society z Węgier realizuje projekt w ramach programu Erasmus+, KA220-VET – Partnerstwa współpracy w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego.
Zwracamy się z uprzejmą prośbą o wzięcie udziału Przedstawicieli MMŚP (małych, mikro i średnich przedsiębiorstw) reprezentujących kraje partnerstwa do wzięcia udziału w badaniu ankietowym w ramach prowadzonego projektu.
Projekt ma na celu między innymi opracowanie programu studiów podyplomowych, kursów dokształcających oraz materiałów rozwojowo-edukacyjnych dla pracowników MMŚP (małych, mikro i średnich firm), którzy są zainteresowani podniesieniem swoich kompetencji w zakresie zrównoważonego rozwoju, Europejskiego Zielonego Ładu, transformacji zielonej czy procesu taksonomii. W celu przygotowania przez nasz Zespół adekwatnych i przydatnych programów i materiałów zwracamy się do Państwa z prośbą o podzielenie się z nami swoją wiedzą, doświadczeniem i spostrzeżeniami. Wypełnienie kwestionariusza zajmuje około 15 minut. Badanie jest anonimowe, a jego wyniki (w postaci zagregowanej)
zostaną wykorzystane wyłącznie do celów naukowo-edukacyjnych.
W przypadku każdego pytania prosimy o postępowanie zgodnie z przypisaną mu instrukcją działania. Dziękujemy za poświęcony czas!
Ankieta PL: https://forms.gle/JPc22KLDRcbkYGTV9
Partnerzy projektu publikują „Raport z badań kompetencji kadry zarządzającej w zakresie: zarządzania zrównoważonym rozwojem w przedsiębiorstwie na obszarze Polski, Irlandii i Węgier”
Współczesne organizacje muszą uwzględniać liczne rodzaje ryzyka (także klimatyczne), a także holistycznie dostosować się do wymogów polityki zrównoważonego rozwoju. Partnerzy projektu postanowili odpowiedzieć na tę potrzebę – rozpoczynając od postawienia kompleksowej diagnozy europejskiej rzeczywistości biznesowej. Opublikowany „Raport z badań kompetencji kadry zarządzającej w zakresie: zarządzania zrównoważonym rozwojem w przedsiębiorstwie na obszarze Polski, Irlandii i Węgier” stanowi zwieńczenie tych wysiłków.
Metody badawcze
Badania prowadzone były w oparciu o kwestionariusz ankiety internetowej na grupie 304 osób (w Polsce 100 osób, na Węgrzech 102 osoby i w Irlandii 102 osoby). Uzupełnieniem i uszczegółowieniem badań był także cykl indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI – individual in-depth interview) z przedstawicielami kadry zarządzającej MMŚP.
Wnioski z raportu
Po przeanalizowaniu uzyskanych danych, a także osadzeniu wyników w kontekście europejskich realiów rynkowych, dostrzeżono kilka kluczowych tendencji i zjawisk:
- Dostrzeżono, iż współczesne organizacje muszą aktywnie odpowiadać na wyzwania, związane ze zmianami klimatycznymi.
- Wymaga to od kadry menedżerskiej posiadania kompleksowych kompetencji, dotyczących zarządzania ryzykiem, wiedzy o technologii i ochronie środowiska, a niejednokrotnie także umiejętności z zakresu innych dyscyplin.
- Zmiana w profilu kształcenia jest więc konieczna – i to w każdej branży. Przykładowo, z badań przeprowadzonych w obszarze produkcji rolniczej wynika, że od kadry zarządzającej wymaga się wiedzy dotyczącej łańcuchów jakości, inżynierii procesowej i nowych technologii upraw.
- Kształcenie menedżerów powinno być zatem ukierunkowane na interdyscyplinarność w taki sposób, aby umożliwić im zdobycie wiedzy z zakresu socjologii, psychologii, ekonomii i technologii.
- Kształcenie kadry menedżerskiej musi mieć wymiar praktyczny, a programy szkoleniowe muszą zostać indywidualnie dostosowane do potrzeb każdej branży. Niemożliwe jest zatem stosowanie uniwersalnych szablonów. Kształcenie należy rozpocząć od zbadania potrzeb danej grupy, a następnie dostosowania treści edukacyjnych w taki sposób, aby adresowały kluczowe wyzwania, uwzględniając jednocześnie najnowsze trendy z zakresu ESG.
Praktyczne wykorzystanie wniosków z raportu
Raport, choć stanowi jedynie element prac projektowych, już sam w sobie posiada wielkie znaczenie praktyczne. Zawiera ważne informacje, dotyczące zrównoważonego zarządzania i jego wpływu na rozwój przedsiębiorstw.
- Raport może okazać się pomocny dla wszystkich, którzy są zainteresowani rozwojem zrównoważonego biznesu i zdobywaniem nowych kompetencji, związanych z ESG management.
- Może być również wykorzystany przez przedsiębiorców, którzy chcą dostosować swoje firmy do wymagań, związanych ze zrównoważonym rozwojem i kwestiami klimatu.
Partnerzy mają nadzieję, że raport będzie stanowić ważne źródło informacji i inspiracji dla wszystkich podmiotów, które chcą przyczynić się do rozwoju gospodarczego w sposób zrównoważony i zielony. Im samym posłuży z kolei do precyzyjnego kierowania dalszymi pracami projektowymi, prowadzącymi finalnie do wdrożenia innowacyjnego programu szkoleń oraz rozwoju kształcenia zawodowego, związanego ze zrównoważonym rozwojem.
Drugie spotkanie międzynarodowe – formuła on-line
Szanowni Państwo,
Drugie spotkanie międzynarodowe odbyło się na platformie WEBEX w dniu 26.09.2022. Spotkanie przebiegało według następującego programu:
1.Podsumowanie zadania O1
2. Zadanie O2 – start (zakres, czas, budżet)
3. Dwa zespoły operacyjne i ich zadania w ramach O2
4. Dyskusja i pytania
Celem spotkania było podsumowanie prac nad rezultatem O1 (badanie kompetencji kadry zarządzającej w zakresie zarzadzania zrównoważonym rozwojem) oraz weryfikacja i monitoring prac nad rezultatem O2 (Opracowanie opisu kompetencji zarządzania zrównoważonym rozwojem). Spotkanie umożliwiło zaplanowanie szczegółowo dalszych prac nad Programem każdego partnera. Podczas spotkania partnerzy również wymieniali się doświadczeniem, dokonali analizy edukacyjnej związanej ze równoważonym rozwojem pod kątem zmian związanych z wejściem w życie Europejskiego Zielonego Ładu. Spotkanie miało również charakter zarządzania projektem – omówione zostały dotychczasowe prace, ich zgodności z harmonogramem i budżetem, współpracę partnerską oraz ewaluację działań.
Partnerzy projektu opracowali opis kompetencji zarządzania zrównoważonym rozwojem
„Akademia zrównoważonego rozwoju – zarządzanie ESG” to międzynarodowy projekt, realizowany przez Wyższą Szkołę Turystyki i Ekologii we współpracy z partnerami z Polski, Węgier i Irlandii. Celem inicjatywy jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju wśród kadry menadżerskiej przedsiębiorstw, co stanie się możliwe dzięki specjalistycznym szkoleniom, budującym umiejętności z zakresu ESG. Ich fundament stanowi dogłębna analiza realiów rynkowych, a także zidentyfikowanie szeregu kompetencji, wymagających pilnego rozwoju.
Partnerzy – WSTiE, EDU Smart Traning Centre Limited, European Ecocycles Society oraz Green Industry Foundation – połączyli doświadczenia i wiedzę, by stworzyć w pełni praktyczny opis kompetencji zarządzania zrównoważonym rozwojem na dwóch poziomach zaawansowania. Obejmuje on szczegółową deskrypcję standardów, wyzwań oraz szans, które stały się punktem wyjścia do opracowania innowacyjnego programu szkoleń oraz materiałów rozwojowych. Na podstawie badań, przeprowadzonych w ramach projektu, określone zostały pożądane umiejętności kadry menadżerskiej, a także metody ich pozyskania, opracowane w formie profesjonalnej mapy kompetencji.
Matryca została przygotowana z uwzględnieniem dwóch poziomów zaawansowania kadry, dzięki czemu możliwe stało się trafniejsze odpowiedzenie na realne potrzeby przedsiębiorców. Zawiera ona wykaz umiejętności, dotyczących zarządzania zrównoważonym rozwojem, które powinna posiadać zarówno wyższa kadra menadżerska (poziom zaawansowany), jak i przedstawiciele średniego szczebla (poziom podstawowy). Program szkoleń, stworzony na bazie tych ustaleń, stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, a także wpisuje się w niezbędne wymogi, którym musi sprostać biznes społecznie odpowiedzialny.
Opracowanie opisu kompetencji zarządzania zrównoważonym rozwojem na dwóch poziomach zaawansowania jest ważnym krokiem w kierunku zwiększenia świadomości i wiedzy na temat ESG wśród kadry menadżerskiej przedsiębiorstw. W finalnym efekcie projekt przyczyni się do przygotowania menedżerów do efektywnego wdrażania zasad nowoczesnego podejścia do zrównoważonego rozwoju oraz dalszego rozwijania kluczowych umiejętności.
Szkolenia z cyklu „Zrównoważony Rozwój – Zarządzanie ESG” są już dostępne!
W ramach projektu „Akademia zrównoważonego rozwoju – zarządzanie ESG”, realizowanego przez WSTiE wraz z parterami (EDU Smart Traning Centre Limited, European Ecocycles Society oraz Green Industry Foundation) powstał nie tylko specjalistyczny raport oraz szczegółowa matryca kompetencji menedżerskich, ale także seria profesjonalnych szkoleń, pozwalających pozyskać – i zweryfikować – kluczowe umiejętności zarządcze w obszarze ESG.
Wdrożenie transformacji gospodarczej wymaga, aby przedsiębiorcy dokonali gruntownych zmian w swoich strategiach biznesowych, opuszczając stare, niesprawdzone modele i przechodząc na nowe, zrównoważone i ekologiczne podejście do prowadzenia biznesu. Jak wynika z badań, dotyczących świadomości klimatycznej, nawet duże korporacje mają problemy z dostosowaniem się do nowych wymagań. Odpowiedzią na te wyzwania mogą okazać się specjalistyczne szkolenia, bazujące na precyzyjnie zidentyfikowanych lukach kompetencyjnych, a także dostosowane do poziomu kadry menedżerskiej.
W ramach projektu, realizowanego przez WSTiE wraz z partnerami, powstał cykl szkoleń w zakresie zrównoważonego rozwoju, które od teraz dostępne są w każdym z krajów partnerskich. W ramach programu kursów uczestnicy nabędą umiejętności przywódcze w zakresie ESG, zarządzania ryzykiem klimatycznym oraz integracji wymogów zielonej transformacji w organizacji. Dodatkowo zdobędą wiedzę na temat formułowania skutecznych wskaźników KPI, dzięki czemu możliwy stanie się pomiar wpływu i zależności organizacji od środowiska, a także przygotowywanie raportów, zintegrowanych z międzynarodowymi standardami i praktykami.
Program szkoleń i kursów jest walidowany, co pozwala na realne zweryfikowanie poziomu wypracowanych kompetencji, a także wskazanie potencjalnych obszarów, wymagających dalszego doskonalenia. Szkolenia skierowane są nie tylko do przedstawicieli świata biznesu, ale także do wszystkich podmiotów, działających w zakresie kształcenia zawodowego oraz podnoszenia kompetencji kadry menedżerskiej i zarządzającej. Dla wygody użytkowników szkolenia prowadzone są w formie online, a także dostępne w kilku wersjach językowych: polskiej, angielskiej oraz węgierskiej.
Szanowni Państwo,
zapraszamy do zapoznania się z wypracowanymi materiałami w ramach poszczególnych modułów.
O4: Samoocena (Formularz Samooceny i Diagnoza Potrzeb Szkoleniowych)
W ramach projektu Akademia ESG opracowano formularz diagnozy potrzeb szkoleniowych dotyczący zarządzania zrównoważonym rozwojem. Celem formularza jest samodzielna weryfikacja posiadanych kompetencji przez uczestników. Jest to pomóc w wyborze odpowiedniego kursu z planowanego Programu Szkoleń.
Rezultaty:
- Zebranie Informacji o Posiadanych Kompetencjach:.
- Analiza Potrzeb Związanych z Funkcją/Sektorem/Branżą:
- Analiza Uzyskanych Informacji Zwrotnych:
- Ocena Stanu Wejściowego:
- Ocena Stanu Wyjściowego:
Zastosowanie Diagnozy:
Formularz stosowano przed, w trakcie oraz po zakończeniu kursu:
- Przed kursem: Określano bazowe kompetencje i potrzeby uczestników.
- W trakcie kursu: Doprecyzowano i poszerzono program szkolenia.
- Po kursie: Ewaluowano efekty szkolenia i oceniano osiągnięte kompetencje.
Języki Rezultatu:
- Angielski
- Polski
- Węgierski
Rezultat O4 zapewnia wszechstronne narzędzie do diagnozy potrzeb szkoleniowych, które wspiera zarządzanie zrównoważonym rozwojem i przyczynia się do efektywnego kształtowania kompetencji uczestników.
W dniu 22 marca 2024 r. Lider Projektu tj. Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii gościła ekspertów, naukowców oraz praktyków, skupiających się na wymianie wiedzy oraz doświadczeń z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Konferencja naukowa, która ich zgromadziła, była punktem wieńczącym realizację projektu, realizowanego wraz z Edu Smart Training Centre Limited, European Ecocycles Society oraz naszą Fundacją.
Podczas konferencji prezentowano bogaty program tematyczny, w którym wiodącą rolę odgrywali branżowi eksperci. Dr Marek Nocoń, profesor WSTiE, przedstawił założenia oraz wypracowane rezultaty i produkty
międzynarodowego projektu partnerskiego. Następnie dr hab. Sandor Nemethy z European Ecocycles Society z Węgier zrelacjonował doświadczenia partnerów projektu oraz podzielił się dobrymi praktykami,
dotyczącymi zarządzania środowiskiem w obliczu zmian klimatycznych. Bartłomiej Mróz, reprezentujący WSTiE, omówił wypracowany w ramach projektu program szkoleń, a dr Tomasz Pasierbek z Babiogórskiego Parku Narodowego wyjaśnił znaczenie podejścia ESG w perspektywie czasowej.
Konferencję wieńczył panel dyskusyjny z udziałem reprezentantów kadry akademickiej oraz świata biznesu, wśród których znaleźli się Maria Grzechynka (Kanclerz Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii), dr hab.
Sandor Nemethy (Prezes European Ecocycles Society), dr Tomasz Pasierbek (Dyrektor Babiogórskiego Parku Narodowego) oraz dr Tamas Kopeczi-Bocz (przedstawiciel sektora przedsiębiorczości, wykładowca Uniwersytetu w Tokaju).
Konferencja nie tylko stanowiła okazję do podsumowania działań konsorcjum projektowego, ale także wskazała praktyczne kierunki dalszych działań. Dzięki projektowi możliwe będzie wdrożenie innowacyjnego
programu szkoleń w sektorze kształcenia zawodowego, co przyczyni się do zwiększenia wiedzy i kompetencji kadry eksperckiej. Jak zaznaczyli członkowie konsorcjum projektowego, dzięki takim inicjatywom, podejmowanym we współpracy międzynarodowej, możliwe jest przekładanie teorii na praktykę oraz realne budowanie społecznej odpowiedzialności biznesu w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Wspólne działania, prowadzone przez okres dwóch lat, dążyły do realnej zmiany świadomości, dotyczącej zrównoważonego zarządzania. Godziny wspólnej pracy, wymiany zdań oraz wielu merytorycznych rozmów i spotkań pozwoliły nam poznać temat w skali lokalnej oraz europejskiej. Dzięki dobrze dogranemu partnerstwu wszystkie nasze działania były komplementarne. Bez naszych partnerów nie udałoby się przeprowadzić tego jakże wartościowego projektu, który pozwala z nadzieją patrzeć w przyszłość w myśl zasady zrównoważonego rozwoju !
Diagnoza dla kadry menadżerskiej wyższego szczebla
Diagnoza dla kadry menadżerskiej średniego szczebla
O5 Materiały rozwojowe – Zrównoważony Rozwój – Zarządzanie ESG – MODUŁ I
(dla wyższej kadry menadżerskiej
Program:
Moduł I – dla wyższej kadry menadżerskiej
- Determinanty zarządzania zrównoważonym rozwojem
- Porozumienie Paryskie, Agenda 2030,
- Europejski Zielony Ład,
- Nowa Taksonomia UE
- Zrównoważona strategii biznesowa
- Zrównoważone modele biznesowe
- Stratega dekarbonizacji
- Zrównoważony Łańcuch Dostaw
- Strategia ESG
- Oczekiwania inwestora
- Ratingi ESG i oceny analityków
- Wpływ ESG na wycenę przedsiębiorstw
- Zrównoważone finansowanie
- Produkty zrównoważonego finansowania
- Zielone inwestycje i działalność zrównoważona środowiskowo
- Proces pozyskania i emisji zielonych instrumentów finansowych (green bond, kredyty linked loan)
- Zrównoważony Ład Korporacyjny
- Rola Zarządu i Rady Nadzorczej
- Audyt i kontrola wewnętrzna
- Zarządzanie ryzykami i szansami wynikającymi ze zmian klimatu
Materiały edukacyjne składają się z:
- 2 podcastów – wprowadzenie do modułu
- 1 tematycznej prezentacji multimedialnej
- 10 kart pracy/indywidualnych
- 4 studiów przypadków
- 2 scenariuszy pracy
- 1 infografiki
W ramach rezultatu odbyły się Warsztaty Pilotażowe, podczas których przyszli użytkownicy zostali przeszkoleni z Programu, a ewaluacja warsztatów pozwoliła na wyciągnięcie wniosków do uwzględnienia przy opracowywaniu ostatecznej wersji rezultatu.
Język rezultatu: English , Polish , Hungarian
O6 Materiały rozwojowe – Zrównoważony Rozwój – Zarządzanie ESG –
MODUŁ II (dla średniej kadry menadżerskiej)
Program:
- Zrównoważone raportowanie
- Raportowanie zintegrowane
- Standardy raportowania danych niefinansowych
- Raportowanie kwestii klimatu
- Analizy scenariuszowe i ryzyka związane z klimatem
- Scenariusze zmian klimatu
- Identyfikacja ryzyk związanych z klimatem
- Integracja ryzyk klimatycznych z systemem zarządzania ryzykami korporacyjnym
- Zarządzanie obszarem ESG
- Ratingi ESG
- Ryzyka ESG
- Postępowanie z kontrowersjami ESG
- Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR)
- Dialog z Interesariuszami
- Strategia CSR
- Nowoczesna komunikacja CSR
- Zarządzanie zrównoważonym rozwojem
- Integracja aspektów CSR, ESG i zrównoważonego rozwoju
- Narzędzia operacjonalizacji i wdrożenia strategii ZR
- KPI zrównoważonego rozwoju
Materiały:
– będą odpowiedzią na obecne potrzeby wdrażania nowych wytycznych klimatycznych UE
– będą bazą wiedzy na różnych poziomach dotyczącą zarządzania ESG
– zmniejszą także bariery finansowe oraz sam koszt podnoszeniem kompetencji
W ramach rezultatu odbędą się Warsztaty Pilotażowe, podczas których przyszli użytkownicy zostaną przeszkoleni z Programu, a ewaluacja warsztatów pozwoli na wyciągnięcie wnioski do uwzględnienia przy opracowywaniu ostatecznej wersji rezultatu.
Język rezultatu: English , Polish , Hungarian